Annonce

Brian står i mørke

Brandmand på job ved togulykken: Jeg har aldrig oplevet noget lignende


Brian Nielsen, der arbejder som brandmand, blev kaldt ind som assistance ved togulykken på Storebæltsbroen i onsdags. Han har aldrig været med til en ulykke som denne.

Annonce

Storebæltsbroen er normalt ikke et område, Brian Nielsen plejer at dække i sit arbejde, men på grund af togulykkens omfang var brandfolk kaldt ind fra både Nyborg, Slagelse og Odense. Heidi Lundsgaard

Af Ida Østerlund
Journalist

Annonce

Det var tidligt om morgenen onsdag, og Brian Nielsen, der arbejder som brandmand hos Beredskab Fyn, var lige mødt ind på brandstationen i Odense, da der lød en alarmering fra vagtcentralen. Der var sket en stor togulykke på Storebæltsbroen. 

Redningspersonalet derude havde brug for assistance, og 43-årige Brian Nielsen skulle være holdleder for fem frivillige brandmænd. Hurtigt fik Brian og kollegerne pakket alt udstyret i en kranbil og kørte afsted. 

"Vi kommer derud og møder et kæmpe skadested. Ulykken er fuldstændig meningsløs og urimelig på mange punkter, så det er vigtigt, når vi kommer frem som redningsfolk, at vi holder hovedet koldt, er professionelle og koncentrerer os om at hjælpe de tilskadekomne," siger han.

Læs også: 6 råd og rettigheder, hvis du oplever en ulykke på jobbet

"Jeg har været brandmand i mange år og har været med til en masse ulykker, men jeg har aldrig prøvet noget lignende før."

Frit fald til havet

Brians holds primære opgave var at bygge en overgangsbro mellem togbroen, hvor ulykken var sket, og motorvejsbroen, hvor ambulancerne og redningskøretøjerne holdt. Mellem de to broer var et mellemrum på omtrent halvanden til to meter med frit fald til havet.

Overgangsbroen skulle etableres, så bårer med sårede togpassagerer kunne løftes over til ambulancerne.

"Skadestedet var meget komplekst. Midt på en bro, hvor det blæste med 20 meter i sekundet, skulle vi etablere en overgangsbro. Det krævede, at vi holdt tungen lige i munden. Heldigvis var der et utroligt godt samarbejde og en meget professionel stemning derude. Så selve redningsarbejdet gik rigtig godt," siger han.

Støtte fra gode kolleger

Brian er glad for, at de løste arbejdsopgaven så godt, som de kunne, men tankerne har siden onsdag kredset om de pårørende til de omkomne.

"Man vil jo bare gerne gøre alt for at hjælpe dem, som tragedien har ramt. Efterfølgende har jeg tænkt meget på de familier, der har fået revet deres liv i stykker," siger han.

Da Brian og de andre kom tilbage på stationen sidst på formiddagen, var et par kolleger, som er uddannet i kollegastøtte, klar til at tage imod dem.

"Vi fik en kop kaffe og snakkede om tingene. Hos dem har vi altid mulighed for at ringe og snakke, hvis vi får brug for det. Man ved jo aldrig, hvornår man kan få behov for det i vores branche. Jeg behøver det ikke lige nu, men hvis jeg får brug for det, tøver jeg ikke ét sekund," siger Brian. 

Om togulykken

Onsdag morgen mistede otte personer livet, mens yderligere 16 personer blev såret i den værste togulykke i Danmark siden 1988. Omkring klokken 07:35 kører et lyntog med retning mod Sjælland op på Storebæltsbroen. På vej i den modsatte retning er et godstog, der transporterer tom emballage fra Carlsberg. Ifølge Havarikommissionens foreløbige undersøgelser rammer lyntoget en tom lastvognstrailer fra godstoget. Flere undersøgelser er sat i gang for at finde årsagen til ulykken.
Kilde: DR.dk

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev